Afscheid - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika gangers CBC Nederland - WaarBenJij.nu Afscheid - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Zuid-Afrika gangers CBC Nederland - WaarBenJij.nu

Afscheid

Door: Juliette

Blijf op de hoogte en volg Zuid-Afrika gangers

26 April 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De laatste dag. Terwijl ik op de kamer deze blog schrijf, pakken mijn kamergenoten hun laatste spullen in.

Vanochtend hadden we een bijzondere afscheidsdienst op de ark. Matthijs leidde de aanbidding op zijn gitaar, Anne, Anet en Rebeka zongen en ik speelde op het keyboard, dat - op z'n Afrikaans - 10 minuten voor aanvang van de dienst nog werd binnen gebracht. Na de aanbidding sprak Mees over rechtvaardigheid in Christus. Vervolgens danste ik op 'Your name is glorious' van Jesus Culture. De New Jerusalem boys en - girls trakteerden ons op een lied en daarna voerden de youth girls de dans op, die Shamae, Rebeka en ik samen met hun gemaakt en ingestudeerd hadden.

Daarna werden we allemaal op het podium gevraagd en kregen we zelfgemaakte afscheidskaarten/tekeningen van de youth boys. Vervolgens werd er een serie foto's van onze missietrip getoond op het scherm en kregen we afscheidscertificaten uitgereikt. Deze werden uitgereikt door verschillende leiders van de Ark. Ook kregen we een afscheidscertificaat voor het hele team als geheel.

Ook zongen we als hele groep nog 2 liedjes voor de mensen van de Ark. Een Nederlandstalig liedje uit Opwekking en een Afrikaans liedje 'Die Here het vir my gemaak' dat we met hulp van de New Jerusalem girls hadden ingestudeerd. Die zongen zelf uit volle borst mee. Als laatst reikten we de schilderijtjes uit, die we voor alle groepen gemaakt hadden en waarop we een Bijbeltekst en onze namen hadden geschreven - een erg leuk en origineel idee van Rebeka, die de spullen daarvoor uit Nederland had meegebracht. Bij het uitgaan van de kerk deelden we lolly's uit aan de kinderen - Wendelijn had een gift gekregen speciaal voor de kinderen en had die gebruikt om die lolly's te kopen.

Na de dienst kregen we een heerlijke warme maaltijd. Daarna zijn sommigen van ons naar een voetbalwedstrijd gegaan. Anderen, waaronder ik, brengen onze laatste uren in Zuid-Afrika door in het pension. Om 17:00 uur eten we nog een broodmaaltijd op de Ark en daarna vertrekken we naar het vliegveld. Daar moeten we de huurauto's inleveren. Om meerdere redenen is het verstandig om daar veel tijd voor uit te trekken. Om 22:55 uur vertrekt onze vlucht met vluchtnummer KL598 en om 10:30 uur morgenochtend hopen we te landen op Schiphol. Nog één nachtje slapen dus, voordat we onze vrienden en familie weer in de armen kunnen sluiten.

We kijken terug op een geslaagde missietrip. We hebben veel bijzondere dingen meegemaakt, God krachtig zien werken, maar ook veel lol gehad en leuke uitjes. De sfeer in de groep was goed en gemoedelijk. Dingen waar we tegenaan liepen werden snel uitgesproken en uit de wereld geholpen. Kortom het was boven verwachting.

Uit de verhalen van groepen die eerder op de Ark zijn geweest was mijn indruk dat het er een beetje ongeorganiseerd, oud, vies en mistroostig was. Niets bleek minder waar te zijn. Ik was onder de indruk van alles wat ze doen. Van te voren was ik bang overspoeld te worden door het gevoel dat ons werk slecht een druppel op een gloeiende plaat zou zijn. Maar daar heb ik helemaal op geen enkel moment last van gehad. Het interieur was wel oud, maar de ruimtes waren over het algemeen licht en leuk ingericht. Bij de oude dames stonden er kastje met kanten kleedjes en tierelantijntjes. De ruimte van de youth girls was roze geverfd - de kleur hadden de meiden zelf mogen kiezen - en had bijpassende gordijnen. De kantine - de ruimte waar de overdag onze maaltijden hadden en onze (weinige) vrije tijd doorbrachten was net opgeknapt. Het jeugdhonk is het volgende project dat opgeknapt word. En dat allemaal door geloof!

Het afscheid voelt erg dubbel. Aan de ene kant zien we er naar uit om onze familie en vrienden weer te zien, aan de andere kant hebben we hier een geweldige tijd gehad en is het raar om nu de Ark weer te gaan verlaten.

Bedankt voor het volgen van onze avonturen en tot gauw in Nederland!